Skip to main content
Log in

Termination of disease-modifying antirheumatic drugs in rheumatoid arthritis and in psoriatic arthritis.

A comparative study of 270 cases

Beendigung der Therapie mit langwirkenden Antirheumatika bei RA und Psoriasisarthritis. Ein Vergleich von 270 Fällen

  • ORIGINAL CONTRIBUTION
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Summary.

102 rheumatoid arthritis (RA) and 104 psoriatic arthritis (PsA) patients’ records were analysed according to a standardised protocol. Using Cox regression, life-table analysis and log rank test, the effectiveness and toxicity of, and duration of disease modifying antirheumatic drug (DMARD) treatment were compared in RA and PsA.    RA patients were treated with gold sodium thiomalate (GST), methotrexate (MTX) and sulphasalazine (SSZ) for a median duration of 35, 72 and 12 months respectively, whereas PsA patients were treated for 12, 12 and 17 months. The differences for GST and MTX were statistically significant (p=0.0043 and 0.0447).    Drug toxicity was more frequently seen among patients with PsA (p=0.0023).    No difference in efficacy could be proved. Results suggest that there is a significant difference between RA and PsA patients in terms of toxicity of these agents. Therefore, separate treatment strategies are needed, and earlier results with RA may not be directly applicable to PsA.

Zusammenfassung.

Es wurden Daten von 102 RA und 104 PsA Patienten analysiert. Alle Patienten wurden mit Basismedikamenten behandelt. Cox Regression Analyse und Kaplan-Meier-Test wurden durchgeführt um die Zeitdauer und die Wirksamkeit der Basistherapie, sowie die Häufigkeit von Nebenwirkungen zwischen RA- and PsA-Patienten zu vergleichen.    RA Patienten erhielten GST, MTX und SSZ für 35, 72 und 12 Monate (Medianwerte), während die entsprechenden Daten für PsA-Patienten 12, 12 und 17 Monate waren. Signifikante Unterschiede (p=0.0043 und p=0.0447) wurden zwischen den beiden Krankengruppen für die Therapiedauer von GST und MTX beobachtet.    Arzneimitteltoxizität wurde bei PsA-Patienten signifikant häufiger dokumentiert (p=0.0023).    Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass die Wirksamkeit und die Verträglichkeit der Basismedikamente in den beiden Patientengruppen unterschiedlich sind. Es kann vermutet werden, dass die früheren Erfahrungen bei RA nicht direkterweise bei PsA verwendet werden können und für die Behandlung der psoriatischen Arthritis eine differente Therapieplanung erforderlich ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Received: 5. August 2002 Accepted: 16 October 2002

Correspondence to Ilona Ujfalussy

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ujfalussy, I., Koó, É., Seszták, M. et al. Termination of disease-modifying antirheumatic drugs in rheumatoid arthritis and in psoriatic arthritis. . Z Rheumatol 62, 155–160 (2003). https://doi.org/10.1007/s00393-003-0458-2

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-003-0458-2

Navigation